Recensie

Recensie: Het Wie is de Mol Drankspel onder de loep

Het is weer januari en als er dan iets is om voor thuis te blijven en ruzie over te maken met je broertje en je oudere zus –die het altijd beter weet- dan is het wel Wie is de Mol.

Iedereen kent het concept wel. Tien bekende Nederlanders gaan naar frustrerend mooie plekken over de hele wereld om jaloersmakende spellen te spelen en kunnen daar ook nog eens duizenden euro’s mee verdienen. Gepresenteerd door de immer sexy Art. Wij van de SK vinden het oneerlijk dat de BNN’ers het altijd zo goed hebben, en omarmden dan ook het WidM drankspel. Kan je lekker thuis op de bank zat worden en het onrecht vergeten als je op gaat in het stemmen op jouw mol.

We zijn er even goed voor gaan zitten, en hebben de regels van de 3FM-site geplukt. Die luiden als volgt; je neemt een slokje als:

• het molmuziekje speelt
  • Art moeilijk kijkt
  • je te dom bent om een opdracht te begrijpen
  • er gemold wordt
  • verbondjes worden gesloten
  • tunnelvisie
  • als een van je mol buddys met een theorie komt
  • bij een groen scherm en wanneer jouw mol afvalt moet je een at trekken.

In het kort, je drinkt dus eigenlijk de hele tijd als er mensen in beeld zijn, of er gepraat wordt onder het genot van mooie natuurshots. Vinden we stiekem helemaal niet zo erg.

Maar al dat gedrink heeft wel een groot nadeel als je de aflevering op zaterdag kijkt en je niet zo’n handig kastje hebt waarmee je de aflevering op pauze kan zetten, kan je dus niet even weg om te pissen. En je zal wel meer moeten drinken dus wij adviseren, leeg je blaas goed voor je begint en zorg ervoor dat je iets anders drinkt dan bier. Vodka voldeed bij ons prima aan de eisen.

Daarnaast hadden wij bedacht dat iedereen een woord uit moest kiezen wat vaak genoemd word in een gemiddelde WidM aflevering, om het persoonlijke aspect ook te laten gelden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan molactie, geld, molboekje, porto, test etc., lekker tegen elkaar schreeuwen wie wanneer moet drinken, en wie omdat hij zijn eigen woord niet heeft gehoord, een atje des moet trekken.

Dit spelletje is ideaal om te spelen als je samen met je vrienden wil doen alsof je een hele studentikoze avond hebt in plaats van met zijn allen voor de buis zit met hapjes op tafel en dekentjes over je schoot. Je zou zelfs meerdere rondes per avond kunnen spelen als je oude afleveringen opzoekt, en dat vonden wij ook wel een gouden vondst. Zo hoef je je niet te beperken tot een keer in de week schandalig drinken en kan je het ook nog verantwoorden: ‘Ja maar ik moest wel want Art keek zo moeilijk’. Wij zijn fan. Enne, Sanne is de mol. Of toch niet?