Recensie

Recensie: Fantastic Beasts Night

Zoals bijna elke grote Pathé in ons land dit deed, organiseerde ook Groningen een grote Fantastic Beast Night, wat een marathon betrof van de eerste twee films uit deze serie, een spin-off op de legendarische Harry Potter serie. Van 21:00 tot 02:15 was het een en al magie op het Zuiderdiep. De eerste film was bij veel mensen natuurlijk al bekend, al stonden veelal mensen nog voor hun volledige Fantastic Beasts ontgroening. In de allergrootste zaal van de bioscoop vond het spektakel plaats. Een volgepakte.

Als fanatiek Harry Potter sinds zo ver ik mij kan herinneren, geeft de Fantastic Beasts serie op zich mij een dubbel gevoel. De films zouden bijvoorbeeld symptomen van uitmelkerij kunnen vertonen, maar gelukkig heeft dit bij mij niet de boventoon kunnen voeren. Ondanks de liefde die ik voor Harry Potter koester, zal er zich altijd ruimte in mijn hart bevinden voor meer magie. Dat is het denk ik ook voor de echte fan, hoe meer magie, hoe beter. Wat ook helpt is de andere invalshoek en tijdsperiode van Fantastic Beasts. De tijdssetting van de franchise zijn de, met magie doordrenkte, ‘roaring twenties’. Waar de eerste film redelijk algemeen is en de aandacht van de kijker probeert te trekken door het introduceren van nieuwe magische fenomenen en een flinke dosis humor, geeft de tweede film wel degelijk stof tot nadenken voor de echte fan. De geschiedenis van Perkamentus wordt bijvoorbeeld in een nog niet eerder verhuld en interessant daglicht gezet, iets waar J.K. Rowling naar haar eigen zeggen al mee bezig is geweest tijdens het schrijven van de eerste Harry Potter boeken.

Voor de nodige mensen is de Fantastic Beasts serie natuurlijk een serie die los staat van die van Harry Potter, wat alles weer een hele andere dimensie geeft. De films op zich zitten perfect in elkaar en kijken gemakkelijk weg. De obscure en sinistere trekken van de film staan op een goede manier tegenover de grote dosis humor die de films bezitten, wat uitkomst biedt aan een groot scala aan leeftijden. Voor de algemene kijker zullen de films denk ik nooit zoveel plezier bieden als voor de doorgewinterde Harry Potter fan, maar het geeft natuurlijk ook hoop om deze mensen tot fanatiekelingen te bekeren!