Recensie

Recensie: de boekrecensie

Recensie boekrecensiesWelkom in de recensie der recensies. De recensie die voor eens en voor altijd afrekent met het meest kwaadaardige stuk tekst dat je in de hedendaagse kwaliteitskrant kan vinden. De Mein Kampf binnen de recensies: de boekrecensie.

De nutteloosheid van een boekrecensie wordt het beste aangetoond door wat de gemiddelde schrijver zegt als hij moet reageren op een slechte recensie. Het is altijd iets in de trant van: ‘Het is toch maar de subjectieve mening van een willekeurig persoon.’ Omdat iedere schrijver ooit een keer een kutboek heeft geschreven, of dat nog een keer gaat doen, kunnen we rustig zeggen dat schrijvers zelf de boekrecensie al niet serieus nemen. En gelijk hebben ze.

Het hele punt van kunst is dat we ons op een bepaalde manier laten raken en daardoor de dingen om ons heen anders gaan benaderen. Het gaat om emotie. Het maakt dus geen flutkut uit of die ene bebrilde veertiger met bloemetjesoverhemd die toevallig bij de Volkskrant werkt met zijn zogenaamd geïnformeerde mening denkt dat die emotie er niet is. Zolang er één iemand is die het voelt, dan is het kunstwerk geslaagd. Kortom, kunst is subjectief.

De kwaliteitskrant – het zelfbenoemde bastion van de journalistieke objectiviteit – denkt daar anders over. Op de een of andere manier kunnen ze het niet weerstaan om ‘het gepeupel’ eens even lekker bij te brengen wat échte literatuur is. En natuurlijk, als een schrijver eens een positieve recensie krijgt, buigt hij nederig voorover om de veren van de sociaal-culturele elite in zijn kontje te ontvangen.

Want die schrijver weet namelijk dat vijf sterren in de Volkskrant gelijk staan aan een 1 met vijf nullen op zijn bankrekening. En hier raken we de kern van de boekrecensie. Het is eigenlijk een ordinair reclamepraatje. Net als een concert van Nicki Minaj, is het nieuwste boek van Kluun een product. En net als Nicki Minaj, wil Kluun heel graag dat heel veel mensen heel veel geld aan hem betalen. Alleen moet Kluun het niet zo van zijn billen hebben, dus probeert hij het maar via de Volkskrant.